Volledig Hitma-assortiment
Hitma Filtratie
2016-10-27 12:06:00

Oliefiltratie-noodgeval vraagt om hulp over land, zee en door de lucht

Gemiddelde leestijd 3,5 minuut Door Peter Koot op 27 oktober 2016

Op een donderdagochtend in oktober kreeg ik een telefoontje over een filtratienoodgeval. Aan de lijn een bekende klant; een industriële reiniger waar we regelmatig leuke offshore projecten voor mogen uitvoeren. Deze keer vroeg mijn contactpersoon of Hitma met spoed de benodigde apparatuur kon leveren om 50 m3 thermische olie te filteren tot op 5 micron. Dit klonk als een uitdaging. En daar hou ik van.

Ernstig vervuilde thermische olie
Veel klanten vragen om korte levertijden, maar deze keer was spoed ook echt spoed. De thermische olie in het systeem was zo erg vervuild, dat de strainers voor de pompen volledig dicht sloegen. Het betreffende offshore-platform lag volledig plat. Je kunt je voorstellen dat het in de offshore een kostbare zaak is als de productie stil ligt.

Uitdaging
Het feit dat we hier te maken hadden met thermische olie, maakte de vraag extra uitdagend. Thermische olie is een bijzonder lastig goedje om te filteren. Vaak vindt er helemaal geen filtratie plaats op thermische oliesystemen. De olie dient immers alleen als medium voor warmteoverdracht en niet als smeerolie of hydrauliekolie. Daarbij heeft thermische olie zulke hoge temperaturen dat standaard filtratie geen optie is. Deze olie zit vaak vele jaren in een systeem en gaat in de loop van de tijd enorm stinken, en uiteindelijk ook vervuilen. Bij deze offshore-applicatie was de interne vervuiling zo erg dat het dus tot fikse problemen had geleid.

Strainers van de pompen sloegen dicht
Op standaard smeerolie voor rotating equipment, zoals turbines en compressoren, of hydrauliekolie kunnen we vaak direct aan de slag met fijne efficiënte filters van 3 of 5 micron Beta>1000. In dit geval sloegen de 250mµ strainers van de pompen volledig dicht. Om in één keer 5 micron te filteren zouden we een enorme voorraad aan filterelementen nodig hebben.

Het plan
Gezien de kostbare productieststilstand op het booreiland was er geen tijd te verliezen. Diezelfde dag hebben we het plan opgezet om de thermische olie gefaseerd te gaan filteren. Als voorfilter werd een 4-stack zakkenfilterhuis met 100 micron zakkenfilters ingezet. Vervolgens schakelden we over op hoog efficiënte 75 micron mesh filterelementen in een 500 liter per minuut filterpompunit. Daarna volgden 25 micron Beta>1000 glasvezel filterelementen en tenslotte de 5 micron Beta>1000 filters.

De filterequipment, de 100 micron zakkenfilters en de 5 micron-elementen waren direct beschikbaar. De 75 mµ mesh-filters en de 25mµ glasvezelfilters echter niet.

Verschepen naar het offshore platform
Op vrijdagochtend werden het 4 stack zakkenfilterhuis, de 500 ltr/minuut filterunit, de 100 mµ zakkenfilters, 5 mµ Beta>1000 filters en de benodigde slangen en koppelingen bij Hitma opgehaald om z.s.m. per schip naar het betreffende offshore platform te worden verscheept. Op zondag zou het industriële reinigingsbedrijf kunnen starten met voorfiltreren met de 100 mµ zakken.

Spoedtransport
Ondertussen werden met spoedtransport de 75mµ- en 25mµ-filters vanuit de Verenigde Staten naar Hitma in Uithoorn gevlogen om op maandag per helikopter naar het offshore platform te worden gebracht. Maandagmiddag kon vervolgens trapsgewijs verder worden gefilterd naar 75, 25 en 5 micron.

Binnen enkele dagen was de volledige badge van 50 m3 thermische olie gereinigd tot op 5 micron en kon de productie weer probleemloos worden hervat.

Uitstekende samenwerking
Met hulp van mijn collega’s en onze toeleveranciers zijn we er in geslaagd de benodigde filtratieproducten over land, zee en door de lucht op tijd bij het offshore platform af te leveren. Mede door de uitstekende samenwerking met het industriële reinigingsbedrijf hebben we dit acute probleem snel en adequaat kunnen oplossen.

Peter Koot The oildocter

Dit artikel is geschreven door Corné Balvert. Ik heb zijn werkzaamheden als oildocter binnen de hydrauliek filtratie overgenomen.

Heb je vragen over dit onderwerp? Stuur mij gerust een mailtje of bel ons op +31 (0)297 514 715.

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs