Volledig Hitma-assortiment
Hitma Filtratie
2012-06-14 10:13:00

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden……….

Gemiddelde leestijd 3,5 minuut Door Peter Koot op 14 juni 2012

“Ik heb water in de olie, kunnen jullie daar wat mee?” Tuurlijk, maar wat wil je er zelf mee? Soms zijn er meerdere oplossingen voor een probleem. Afhankelijk van de toepassing kan een einddoel op verschillende manieren worden bereikt. Het is voor ons filtratiespecialisten dus van belang zoveel mogelijk van een case te weten om de juiste oplossing te kunnen bieden.

Wat is het probleem en wat wil de klant?

We moeten met vele factoren rekening houden voordat we een klant advies op maat kunnen geven:

  • Over wat voor olie voor welke toepassing hebben we het? Minerale smeerolie, synthetische regelolie, transformatorolie, synthetische smeerolie, fosfaat ester ………?
  • Wat is precies het probleem? Veel water in de olie door lekkage in het systeem, continu een iets te hoog watergehalte, een te hoog watergehalte in combinatie met veel zeer fijne vuildeeltjes?
  • Waar wil de klant naar toe? Olie moet superdroog tot <20ppm vocht in de olie. Toepassing is minder kritisch als het maar niet meer wordt dan 100ppm. Olie moet continu geconditioneerd worden om perfect te blijven?
  • Uiteraard speelt het budget van de klant ook een rol.

Fosfaat ester regelolie
Voor een kritische fosfaat ester regelolie voor een turbine is het van belang dat de olie superdroog is en een zeer lage ISO4406:1999 oliereinheidsklasse heeft. Een geconstateerde afwijking in vochtgehalte en/of oliereinheid dient direct en snel te worden gecorrigeerd. De enige adequate oplossing hiervoor is toepassing van een hoogefficiënte vacuumpurifier die de juiste afdichtingen en componenten heeft voor de “agressieve” fosfaat ester. Niet de goedkoopste oplossing, maar wel de enige juiste.
Het watergehalte in de olie wordt snel teruggebracht tot <20ppm en een 1micron filterelement garandeert de gewenste oliereinheid. Eenmaal geconditioneerd, kan de purifier weer worden ingezet op een volgende locatie. In dit geval dus een correctieve ingreep die snel en efficiënt het gewenste doel bereikt.

Watergehalte in olie laag houden
Maar waarom niet preventief een permanente conditionering van een dergelijke kritische toepassing? Elk oliebad permanent een eigen purifier is een luxe die lang niet iedereen zich kan permitteren. En gelukkig hoeft dat ook niet. Om een heel laag watergehalte ook zo laag te houden zijn er commercieel aantrekkelijkere alternatieven.

Elk regeloliebad een eigen Tank Topspace Dehydrator is een eenvoudige, adequate, continue conditionering van regelolie. Door superdroge, gezuiverde lucht over de olie te blazen, zal eventueel aanwezig vocht in de olie worden afgestaan aan de superdroge lucht die over het oliebad stroom. De droge lucht wordt via een hygroscopische beluchter (voorzien van een actief kool vulling) weer buiten de tank gevoerd. Een reële aantrekkelijke oplossing voor continu preventief conditioneren van je kritische oliebad.

Synthetische smeerolie
Maar niet elke toepassing is zo kritisch als een fosfaat ester regelolie. Voor een synthetische smeerolie van een compressor kan worden volstaan met een vochtgehalte van maximaal 200ppm, maar is een zeer schone olie wel een voorwaarde voor bescherming van de hoogtoerige rotating equipment. Het oliebad is te groot voor een tank topspace dehydrator en ook een purifier zal een flinke capaciteit moeten hebben om het oliebad te kunnen conditioneren. In een dergelijk geval kan worden volstaan met een filter/pompunit voorzien van een hoogefficiënt filterelement met waterabsorberend filtermedia. Het watergehalte blijft <200ppm en de olie behoudt de gewenste reinheid.

Juiste oplossing, juiste prijs
Zomaar drie oplossingen als antwoord op de vraag; “Ik heb water in de olie, kunnen jullie daar wat mee?” Uitvoerig onderzoek door technisch specialisten van Hitma Filtratie resulteert voor de klant in de juiste oplossing voor de juiste prijs. Bent u geïnteresseerd in de juiste oplossing neem dan contact op via e-mail filtratie@hitma.nl

Peter Koot The oildocter

Dit artikel is geschreven door Corné Balvert. Ik heb zijn werkzaamheden als oildocter binnen de hydrauliek filtratie overgenomen.

Heb je vragen over dit onderwerp? Stuur mij gerust een mailtje of bel ons op +31 (0)297 514 715.

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs